Test av Copperhead Gin – en reklamprodukt eller inte?

I ginvärlden har folk både älskat och hatat Copperhead Gin. En fantastisk gin enligt vissa och en tråkig reklamprodukt enligt andra. Så här tyckte jag!

Copperhead gin

Copperhead Gin på Lou Lou i Göterborg

Historien om Copperhead Gin började med att, en alkemist i letandet efter livets elixir, utvecklade en gin. Det påstår i alla fall det belgiska destilleriet bakom Copperhead. Hur som helst, ginen bär fem huvudingredienser, enbär, kardemumma, apelsinskal, angelikarot och koriander.

Copperhead är enligt mig en väldigt trevlig och välsmakande gin. Den bär alla attribut som en klassisk London Dry ska ha, torrhet och tydlig enbärssmak. Vad som gör Copperhead annorlunda och väldigt spännande är de tydliga smakerna av apelsincest och kardemumma. De två smakerna framträder starkast enligt mig men rundas av med den jordiga, runda, lite träiga smaken av angelikarot som jag verkligen älskar. Eftersmaken av Copperhead bjuder även på fina peppartoner.

Samtliga smaker skapar en aningens elegantare och komplexare London Dry än genomsnitts-ginen. Där i baren på LouLou i Göteborg tänkte jag: ”Reklamprodukt med extremt snygg flaska, ja kanske, men det är också en gin av mycket hög kvalitet som passar i var mans barskåp”.

Avnjut en Gin och Tonic på Copperhead Gin med apelsinskal och Feber Tree Tonic. Vill du krydda lite extra, lägg på ett blad koriander.

Högaktningsfullt,

Mr. GT
@gintonicmaster